9

Verveeld genoeg

6 May 2016
Share

Ek het oor die jare al heelwat gesprekke gevolg in die tuisonderwys kringe oor verveelde kinders. Daar is die wat raad gee dat kinders verveeld moet wees om weer die lekker van ontdek en leer te leer ken. En dan ander wat dit as nalatig beskou.

Dit is egter eers onlangs wat ek dit beter begin verstaan het en die waarde van verveeld wees ontdek het. En dit het niks te doen met hoeveel jy met jou kinders doen of werk nie. Dit het wel te doen met ekstrene stimulasie en skedules.

Soos ek dit sien is daar 2 dinge wat op ‘n groot skaal van kinders steel. Die een is ‘n oorvol skedule. Dit steel tyd en energie by hulle en in die proses boet hul kreatiwiteit in. Daar is bloot nie tyd om die mooi dinge in die lewe te ontdek en te waardeer nie. Kinders (soos hul ouers) jaag van een ding na die ander. Daar is bloot net nie tyd vir stil sit nie. Nie tyd om te dink nie, nie tyd om te geniet nie, nie tyd om te leer nie en nie tyd om jouself te leer ken nie.

En dis nie moeilik om in die slagyster te trap nie. Daar is immers so baie aktiwiteite waaraan kinders kan deelneem. Die een meer interessant en leersaam as die volgende. Natuurlik wil ons nie he ons kinders moet op iets uitmis nie. Ons wil hulle immers die beste moontlike geleenthede bied om te ontwikkel tot hul volle potensiaal. Voor ons egter ons oe uitgevee het is ons so verstrengel in die gejaag dat hulle juis uitmis en nie kan ontwikkel tot hul volle potensiaal nie.

Dikwels ontdek ons net die waarde van ‘n rustiger skedul e wanneer omstandighede ons daar in dwing. Dit is immers maklik om die tekens dat dinge hand uit ruk mis te kyk. Mens begin mos nie met ‘n gejaag nie. Jy tel stadig maar seker spoed op en voor jy weet is alles buite beheer. Dan weet jy nie meer hoe om briek aan te draai nie.

Die tweede ding wat van ons kinders steel is tegnologie. Die TV, DVD”s, rekenaar speletjies, selfone, die internet. Weereens kom die dief dikwels in ‘n pragtig toegedraaide pakkie wat beloof om opvoedkundig te wees. Wat ons egter nie besef nie is dat hulle minder daaruit kry as wat van hulle geneem word.

Sien die probleem met skermtyd is dat dit stimuleer soos min ander dinge. Wie wil immers sit en ‘n boek lees as jy ‘n DVD kan kyk? Wie wil ‘n bordspeletjie saam met ‘n sussie/boetie speel as jy op ‘n selfoon/tablet/rekenaar kan speel? Die besluite maak nie altyd sin nie. Daar is immers meer opwindende dinge om te doen as voor ‘n skerm sit, maar kinders ontdek dit eers as ‘n mens die dag die skerm af sit en hulle geforseer word om iets anders te vind om te doen.

Dis eers dan wat mens ontdek dat skermtyd hul persoonlikheid beinvloed, hul konsentrasie verkort, hul slaap negatief beinvloed en soveel meer.

Dis wanneer kinders net verveeld genoeg is dat hulle ‘n boek op te tel om te lees, of in die modder gaan speel, of ‘n bord-/kaartspeletjie uit te haal. Dit is wanneer hulle begin oplet na die wereld rondom hulle en begin vrae vra. As kinders genoeg tyd het en nie oorgestimuleer is nie dan eers ontdek hul dat hul nooit verveeld hoef te wees nie. Dat hulle self die bron van aksie is en nie die dinge rondom hulle nie.